Cykelinfrastruktur byggs fortfarande ibland fel i Stockholm. Det blir dyrt att rätta till, när inte rätt kompetens används från början. Östgötagatan 100 är ett exempel.
Foto Fredrik Jönsson |
Vid Östgötagatan 100 på Södermalm i Stockholm har cykelbanan fått en märklig utformning. Här är cykelbanan kamouflerad, den går knappt att uppfatta vare sig för gående eller cyklande. Konfliktdesign helt enkelt. Det är inte mindre än fyra sådana räta vinklar som på bilden. Det saknas markering av vad som är gångbana och vad som är cykelbana från ena hållet. Fullt med fotgängare som genar över cykelbanan på flera ställen eftersom det är naturligt.
Det finns flera platser i Stockholm som har utformats med samma typ av kamouflerad cykelinfrastruktur, tex vid Nybrokajen.
Hur skulle samma linjeföring fungera för biltrafik?
I Stockholm handlar det tvärtom om att öka framkomligheten för cyklande, det är prioriterat enligt politiska beslut. Då funkar det inte att bygga cykelbanor kamouflerade och som kulspelet Brio labyrint.
En planering helt utan kunskap om cykeltrafik
Foto Fredrik Jönsson |
Foto Fredrik Jönsson |
Foto Fredrik Jönsson |
Foto Fredrik Jönsson |
Ärendehantering
Ärendenummer KC-2002198160502 Felanmält till trafikkontoret
160513 Svar från trafikkontoret
Uppdateringar
160516 Nytt svar från Cyklandeombud
Hej tack för svar.
Jag är häpen att inte ens provisoriska åtgärder kan ske. Tex reflekterande pilar där cykelbanan går rakt in i staketen tex.
Det rimmar illa med att staden prioriterar cykling.
160513 svar från trafikkontoret
Det pågår ett programarbete för hela området. I det arbetet ses också cykellösningarna över.Kommentar: trafikkontoret ser inga problem med att cykelbanan leds rakt in i staket utan reflexer som markerar plötslig och 90-graders ändring färdriktningen.
På kort sikt har vi inga planer på några ombyggnader.
Programarbetet verkar ha pågått under många år utan resultat:
Anders Englesson Det arbetet måste ha pågått ett tag då! Fått liknande svar för 3-4 år sedan
160502 Felanmält till trafikkontoret
Cykelbanan förbi Östgötagatan 100 har en märklig utformning. Hur kan det rättas till?
Hur kan liknande planeringsmissar undvikas i framtiden? Det riskerar bli dyrt att rätta till i efterhand.
Behövs internutbildning i cykelkunskap med extern kompetens?
Läs ärendet via länken nedan.
http://cyklandeombudstockholm.blogspot.se/2016/05/felbyggt-med-konfliktdesign.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar