Använda twitter
Hur/vad skriver vi om på twitter?
- Rapporter om brister i cykelinfrastruktur i Stockholms län
- Brister i underhåll
- Uppföljningar på ärenden
- Alltid i korrekt ton (som i dialogmöte öga mot öga)
- Aldrig ironi/sarkasm (som kan misstolkas)
- Aldrig nedsättande om andra
Hur gör jag rent praktiskt?
- Om det är en snabb-rapport "on the road" ta två bilder på bristen, ta en screenshot av din kartposition (då behövs mindre/ingen text till platsbeskrivning), ev lägg till trafikredaktionen P4 Stockholm som mottagare med snabel-a om det är allvarlig fara för många på tex prio cykelstråk eller regionalt cykelstråk.
- Om du har bloggat, lägg upp kort förklarande tweet m länk till bloggposten och tre bilder.
- Om det är felanmält upprepade gånger i Stockholms stad, utan åtgärd, kan det anges i tweet och samtidigt adressera till Stockholms stad.
- Om det är felanmält massor m gånger utan åtgärd och/eller systemfel kan samtidigt trafikborgarråd Daniel Hellden adresseras, men max 1-2 ggr/månad för detta konto kanske.
- Om det inte gäller Stockholms stad kan resp kommun adresseras, tex Solna, Sollentuna, Järfälla osv. En del tar emot felanmälningar även via twitter.
- Adressera gärna till lokalpress om det får plats, Direktpress och Mitti
Vad vi inte twittrar om
- Nationella erfarenheter
- Förarbeteende med nationell relevans
- Cykelutrustning
- Politik (om det inte hänger ihop med ett specifikt lokalt ärende/tema vi driver)
- Medianyheter (om det inte hänger ihop med ett lokalt ärende/tema vi driver)
- Cyklandeombud-kontot gör inga retweets på andras tweets.
Vem svarar på kommentarer på twitter?
- Den som driver ett ärende kan svara på kommentarer
Stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad på twitter
läs här
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar