Nu är det åtgärdat, men entreprenören Otera riskerade invalidiserande skador för cyklande på cykelstråket förbi Hägerstensbadet . Cykeltrafiken hänvisades till att volta utför en stentrappa utan förvarning. Trafikkontoret har inte krävt vite.
Från film av Jakob Humle |
Jakob Humle filmade sträckan och felanmälde att entreprenören hade gjort en omledning för cykeltrafik utför en stentrappa. Ingen varning alls fanns för stentrappan, och risken var stor att en cyklande skulle ha voltat utför trappen och riskerat invalidiserande skador.
kartlänk |
Föräldrar som skjutsar barn med lastcykel utesluts och utsattes för stora risker
Med en omledning utför en stentrappa utesluts föräldrar som skjutsar barn med lastcykel eller cykelsläp. Äldre med seniorcyklar utesluts också, samt cyklande med funktionsvariationer.
Entreprenören Ramudden/Otera struntade i TA-planen
Så här ser TA-planen ut, som ignoreras av entreprenören.
Inte första gången entreprenören Otera gör farliga omledningar för cykeltrafik.
Vid Ulvsundavägen fanns risk för livshotande olyckor när Otera gjorde omledning. Inte heller då krävde trafikkontoret vite.Läs mer härEntreprenör
Ärendehantering
161004 Felanmält SY1610041915RIS och SY1610041905EVR
161005 Inte åtgärdat
161006 Anmält till trafikstyrningen via Trafik Stockholm
161006 Ytterligare felanmälan från Cyklandeombud SY1610060914TQB
161007 Krav på att belägga entreprenör med vite skickas till trafikkontoret
Läs mer om farliga vägarbeten
Uppdateringar
161007
Hela omledningen borttagen
161006
Omledningspilen är flyttad så att huvudleden för cykeltrafik leds utför en lerig stig
Foto Roger Gustafsson |
161006
Svar från trafikkontoret
"Jag har skickat dina synpunkter till de som är ansvariga för arbetet för besvarande. Det förslag som de skickat in till trafikkontoret innebär att de skulle ha gjort en separat asfalterad ramp som en förlängning av cykelbanan och vi har inte godkänt att man leder GC-trafik utmed en trappa."
161006
Ny felanmälning från Cyklandeombud
161005
Ingen ändring har skett, trots den omedelbara risken för invalidiserande skador.
Foto Carl Wistedt |
161004
Cyklandeombud har gjort en tidigare felanmälning i samma arbete, men resultatet blev risk för invalidiserande skador.
Thomas Egrelius Men åååhhhh. Även för mig blev det en överraskning på väg hem igår men jag valde att fortsätta rakt fram förbi skyltarna på den ordinarie banan eftersom jag mötte en cyklist där som bekräftade att det funkade. I morse testade jag omledningen åt andra hållet. Skulle inte vilja ta den slänten med en lastcykel eller med cykelvagn med barn i...
Om det inte är så att det ska fortsätta gräva i GC-banan där det nu är avstängt förstår jag inte varför de gjort omledningen. Det lär vi väl bli varse om...
För någon vecka sedan skickade jag följande felanmälan till TK:
"Just nu är gc-tunneln under Personevägen vid e4/E20 avstängd. Generellt bra skyltat, men omledningen kunde skyltas något bättre när man kommer från bron/mickelsbergsvägen.
Själv vet jag att jag kan svänga höger efter att ha passerat över Personevägen för vidare färd in mot stan. Men här om dagen fick jag hjälpa annan cyklist som blev förvirrad.
Omledningen är skyltad typ "välj annan väg mot västertorp" och sedan orange pilar enbart mot västertorp. Men om jag ska in mot stan via hökmossen ska jag ju inte till västertorp.
Mitt förslag är att pilen mot västertorp på andra sidan Personevägen ersätts med två pilar som har text. Pil åt vänster med text Mot västertorp, och en pil åt höger med text Mot Västberga/Liljeholmen.
Den lilla förbättringen gör det mycket tydligare för cyklister och fotgängare utan lokalkännedom.
Motsvarande oil som pekar mot mickelsbergsvägen/bron med text Fruängen vore också bra när man kommer från både Hökmossen och Västertorp.
Handböckerna för omledning av cyklister och fotgängare vid arbeten är tydliga på punkten att skyltningen skall vara tydlig och inte gå att missförstå. Jag tycker inte skyltningen här uppfyller dessa krav. "
Nästa dag ringdes jag upp av en person på TK som glatt meddelade att han skickat det vidare till entreprenören som i sin tur höll med och tyckte det var ett bra förslag och att de skulle åtgärda. Resultatet blev alltså detta...
Om det inte är så att det ska fortsätta gräva i GC-banan där det nu är avstängt förstår jag inte varför de gjort omledningen. Det lär vi väl bli varse om...
För någon vecka sedan skickade jag följande felanmälan till TK:
"Just nu är gc-tunneln under Personevägen vid e4/E20 avstängd. Generellt bra skyltat, men omledningen kunde skyltas något bättre när man kommer från bron/mickelsbergsvägen.
Själv vet jag att jag kan svänga höger efter att ha passerat över Personevägen för vidare färd in mot stan. Men här om dagen fick jag hjälpa annan cyklist som blev förvirrad.
Omledningen är skyltad typ "välj annan väg mot västertorp" och sedan orange pilar enbart mot västertorp. Men om jag ska in mot stan via hökmossen ska jag ju inte till västertorp.
Mitt förslag är att pilen mot västertorp på andra sidan Personevägen ersätts med två pilar som har text. Pil åt vänster med text Mot västertorp, och en pil åt höger med text Mot Västberga/Liljeholmen.
Den lilla förbättringen gör det mycket tydligare för cyklister och fotgängare utan lokalkännedom.
Motsvarande oil som pekar mot mickelsbergsvägen/bron med text Fruängen vore också bra när man kommer från både Hökmossen och Västertorp.
Handböckerna för omledning av cyklister och fotgängare vid arbeten är tydliga på punkten att skyltningen skall vara tydlig och inte gå att missförstå. Jag tycker inte skyltningen här uppfyller dessa krav. "
Nästa dag ringdes jag upp av en person på TK som glatt meddelade att han skickat det vidare till entreprenören som i sin tur höll med och tyckte det var ett bra förslag och att de skulle åtgärda. Resultatet blev alltså detta...Sluta gillaSvara1den 5 oktober kl 10:47
161004
Cyklandeombud uppmärksammar trafikborgarrådet Daniel Helldén om systematiska brister vid vägarbete på cykelbanor. Även Trafikredaktionen P4 Stockholm kontaktas, men de prioriterar trafik på huvudled för cykel mycket lågt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar