2016-05-31

Postnord: Vi har tillstånd för leveranstrafik på cykelbanor

Postnord hävdade tidigare på twitter att de har tillstånd att använda cykelbanor för leveranstrafik. Sen säger Postnord att de inte riktigt har tillstånd. Nu svarar presstjänst "kan vara så att vi har tillstånd"

[texten uppdateras]

Foto Björn Billung

Läs mer: Stockholms stad måste börja bötfälla när förare blockerar cykelfält



I facebookgruppen Cykla i Stockholms län rapporterar Pär Svanström om att Postnord blockerar cykelfälten längs Hornsgatan med lastbil gång på gång. Pär kontaktar Postnord via twitter och får svaret att Postnord har tillstånd att använda cykelbanor för leveranstrafik.


Länk till twitterinlägget



Postnord backar och svarar att förarna ska följa regler




Postnord backar om att de har tillstånd, "det blev inte helt rätt". Eller blev det kanske helt fel?






Postnord har inga tillstånd


Cyklandeombud Björn Billung:
Jag ringde upp Pablo, AVARN Security (fd G4S), angående eventuellt tillstånd för Postnord att stå i cykelfält: "Jag har aldrig hört talas om några sådana tillstånd, känner jag inte till - utryckningsfordon med blåljus är de enda. Lyssna med Tk, de kanske vet..." 
Trafikkontorets jurist, Måns Lysen, ber att få återkomma men säger: "Det kan jag inte tänka mig att Postnord har fått."  
Cyklandeombud tog upp den här frågan med ansvarige på Postnord redan 11 april. Tahir Peci, sade då:"Att hålla vår trafiksäkerhetspolicy är viktigt! Vi försöker hitta p-platser, tvingas dubbelparkera ibland - du vet hur det är i Stockholm! Vi vill inte göra så. Och vi har sagt till om att undvika cykelfälten, men det tar ett tag att få det att fungera.Jag ska ta upp det ännu en gång, med återkoppling till dig."  
Alltså - inte ett ord till mig då om något tillstånd att stå i cykelfält. //Björn B
Uppdatering: idag fredag 3/6 såg jag återigen deras stora skåpbil i cykelfältet! Det tar uppenbarligen lång tid att få in detta i förarnas medvetande.



160608 Sveavägen Foto Johan Flodeldh


Cyklandeombud uppmanar Postnord att starta egenkontroll av förarna, och internutbildning.

Ännu har Postnord inte svarat på hur det går med egenkontroll och internutbildning.





Uppdateringar


161031 Postnord blockerar Odengatan 89, 161031 kl 11:11


twitter

161012 Sveavägen PostNord Sveavägen södergående strax före Kungsgatan. 12 okt kl 10:05.

Foto Hanna Lindgren

161010 Postnord Hornsgatan 64 kl 14.45

Foto Anneli Levin

160922 Hammarby Allé

Foto Björn Billung




160920 Sveavägen 

Foto Björn Billung

160912 Lugnets allé

Foto Björn Billung

twitter





160907 Postnord blockerar Hammarby Allé






160905 Postnord blockerar i Hammarby Sjöstad

Foto Björn Billung



160825 Postnord blockerar Vasagatan
Postnord på Vasagatan några dagar sen. Bad killen flytta, men han sa att han måste göra sitt jobb. Genom att sätta andras liv i fara, frågade jag? "Jo, jag har ingen annan val"
Foto Hillary Talvik




160826 Postnord blockerar cykelfält Sveavägen.

Foto Johan F

160819
Posten, igen. Hammarby Allé, 11.30.
"Jag har tungt att bära till många ställen..."
Tystnade när jag inte trodde arbetsgivaren, AVARN eller trafikföreskriften ger honom rätt att stanna i cykelfält.

Ringer postnords presstjänst - hon vägrar ge mig en adress att skriva min fråga till...
"Jag kollar vem som kan svara på din fråga, hen ringer dig. Kan vara så att vi har tillstånd..."




160815 Hammarby Sjöstad





160815



160812 Hammarby Sjöstad Håj transporter

Foto Ola Björling



160810
Hammarby sjöstad





160808 Hammarby Sjöstad

Hammarby Sjöstad, måndag 8e 16.15. Postnord genom HÅJ Transporter.Postade på deras FB-sida. Inlägget raderades utan övrigt bemötande.

Observation/foto Ola Larsson



160706 Hammarby Allé






160630 Hornsgatan

Foto Simon Ensjö



160621 postnord blockerar på Birger Jarlsgatan. Frukostdags.

Foto/observation Fredrik S




160614 postnord blockerar cykelfält Hornsgatan igen.


Postnord svarar på twitter, de verkar nu vara införstådda med att utbildning behövs för förarna






4 kommentarer:

  1. Men snälla, böla lite mer, dom är där ett par minuter, ni gnäller fan för allt i det här landet.
    Fis på tvärren och då ska vi genast kontakta media och ha tid med att ringa upp olika myndigheter och tala om att fisen inte kommer ut ur arslet....

    SvaraRadera
  2. Jag antar att Anonym inte cyklar i stan?
    Det räcker med en sekund när en cyklist måste väja ut bland personbilar och tung trafik.
    För cyklisterna handlar det inte om tid utan bara säkerhet.
    För Postnord handlar det bara om tid, oftast finns det lastzoner ett par minuter bort som går att använda.
    Dessutom får dom betalt för extra promenaden och får lite vardagsmotion .

    Det blir liksom win win för Postnord.


    /Magnus

    SvaraRadera
  3. Vet du hur jobbigt livet blir för de anställda om de måste parkera "några minuter" bort varje stopp. De är på fler än ett stopp varje dag. "De får betalt extra" = övertid och dåliga arbetsvillkor, är det bra med dåliga arbetsvillkor som leder till sjukskrivning och utbrändhet?

    SvaraRadera
  4. Tid? Hur lång tid kan det ta att gå tvärs över en cykelbana? Det handlar bara om ren och skär hänsynslöshet.

    SvaraRadera