Jag vill därför först ge ett gott betyg till den omledning som för tillfället finns på Lindhagensgatan. Men tyvärr också viss negativ kritik på annat utförande i området.
Lindhagensgatan söderut
Normalt går den (alldeles för) smala södergående cykelbanan mellan Nordenflychtsvägen och Strandbergsgatan som en del uppe på trottoaren, för att ungefär vid Essingeleden ledas ned i ett cykelfält på körbanan, och återigen upp på trottoaren efter bropelarna.Nu pågår ett arbete just där man leds ned i cykelfältet, varför cyklisterna under tiden hänvisas ut i körbanan. Men här har man faktiskt tänkt till!
Blå linje = cykelbana, blå ruta = arbetsområde |
I körbanan har man smällt upp inte mindre än två "Varning för cyklist" tillsammans med en hastighetssänkning till 30km/h. Jag hade förvisso önskat att en riktigt 30-skylt användes istället för denna "rekommendation", men jag tycker ändå sänkningen respekteras av bilisterna.
Ordentligt skyltat. Vägarbete på cykelbana. Ordentlig varning för cyklister och sänkt hastighet på körbana. |
Cyklisterna vet var de ska ta vägen. |
De flesta cyklister leds snyggt upp på cykelbanan igen. |
Trafikverket(?) ställer däremot stolpe i betongfundament mitt på cykelpassagen. |
Lindhagensplan
För cirka två månader sedan påbörjades ett arbete vid nordöstra delen av Lindhagensrondellen som medförde att gång- och cykelbanan fick ledas om en aning. Från början tyckte jag det var en helt ok omledning. Man la ut plåtar över schakt och la asfalt som snyggt och prydligt bäddade in plåtarnas kanter. Dessutom målade man för hand söta och funktionella cykelsymboler på den nya asfalten tillsammans med en avdelande linje mot gångbanan. Det var tydligt var cyklister skulle vara och var fotgängare skulle vara. Och det fungerade fint. Vid leverans av material till arbetet där stålbalk stack ut från levererande lastbil placerades en arbetare just där det annats skulle funnits risk att både cyklister och fotgängare kunnat slå huvudet i balken. Bra jobbat. Allt frid och fröjd.Tyvärr har omledningens standard förfallit under sommaren. Målningen på asfalten har nötts bort. Helt plötsligt hamnade serganter mitt i banan av oklar anledning. Plåtarna har tagits bort och ersatts av grus i det fyllda schaktet. Och jag har noterat att konflikterna mellan fotgängare och cyklister ökat. Något som fungerade bra i början, men nu möter jag fotgängare på "fel" sida flera gånger i veckan. Och de tycker förmodligen att jag är på "fel" sida. Idag fick jag förklaringen på Twitter.
Det här med att förvirra #fotgängare och cyklister är populärt, kanske ngt att införa för alla trafikslag? #cykel pic.twitter.com/ueODLShyuG
— Ulf Eriksson (@DrUEriksson) 23 juni 2015
@Cajo @aureliagu @KristerIsaksson @carlzond Fortf konfliktskyltning 2 mån senare. Skulle aldrig hänt på bilväg. pic.twitter.com/yteJLMLyQg
— Ulf Eriksson (@DrUEriksson) 27 augusti 2015
Skyltningen är ju helt uppåt väggarna. Jag ska erkänna att jag inte noterat detta då jag här cyklar enbart norrut, och i början var det ju så tydligt. Så jag har fortsatt röra mig efter samma linjer.Arbetet inom markerat område. Omledning enligt linje. |
Foto: Ulf Eriksson @DrUEriksson Från början var det tydligt. Skylten tillkom efter någon vecka. Notera gemensam GC och målad separering. Olika direktiv. Bild tagen söderifrån. |
Foto: Ulf Eriksson @DrUEriksson Två månader senare ser det ut så här. Skylt fortfrande "fel". Målning borta. Från det här hållet håller fotgängare naturligtvis höger och cyklister vänster. |
Nollvisionens grundprincip handlar om att människor inte är perfekta och ofelbara. Människor gör misstag. Därför ska vägsystemet utformas på ett sådant sätt att människans misstag inte orsakar orsakar (allvarliga) olyckor. Tyvärr verkar inte nollvisionen gälla fotgängare och cyklister. För hur kan man annars förklara dessa ständigt återkommande förvirrande gång- och cykelbanor? Hur hjälper denna skyltning oss att undvika misstag?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar