2016-01-21

Staket farligt utan reflexer på cykelstråk

Vid vägarbetet längs Norr Mälarstrand har entreprenören ställt upp ett staket farligt utan reflexer. Cyklande riskerar att skadas allvarligt. 

Vid Norr Mälarstrand mot lilla Västerbron börjar ett staket vid vägarbete, där första stolpen står farligt, risk för skador finns för cyklande. Det prioriterade cykelstråket är redan underdimensionerat här, möte mellan cyklande är trångt, och snöröjningen har inte röjt riktigt hela cykelbanans bredd. I mörker finns risk att cykla rakt in i stolpen.


I nästan alla vägarbeten vid cykelbanor misslyckas entreprenören. Handläggande trafikingenjörer som godkänner TA-plan hinner inte åka ut och besiktiga avspärrningar, det är väl känt av arbetsledning sedan länge.
I Stockholms stads tekniska handbok finns nästan inget beskrivet om hur vägarbete ska utformas kring cykelbanor.

Här behövs tydlig styrning från trafikroteln, och det är trafikborgarrådet Daniel Helldén som borde sätta fart på detta.
Entreprenör är JVAB, facebooksida

Ärendehantering

160121 mail till trafikingenjör på trafikkontoret, som svarar direkt.


Läs mer om risker för cyklande vid vägarbete




2016-01-11

Avstängt cykelstråk Hässelby-City

Prioriterade cykelstråket mellan Hässelby och city är avstängt, delar av sträckan har ofarbara farliga passager med spårigt isigt underlag. Trafikroteln klarar inte att styra trafikkontoret. 


Åkeshov/Ängbyplan
[texten uppdateras]

Välj inte cykel från Hässelby mot city just nu. Delar av den prioriterade sträckan är farlig och det finns risk för allvarliga skador för cyklande. Just nu finns inga planer på förbättringar från Trafikkontoret.

Trots upprepade rapporter om att sopsaltning inte används på hela sträckan på det prioriterade cykelstråket mellan Hässelby och city, har trafikroteln inte lyckats styra trafikkontoret att använda den utlovade sopsaltningen på hela sträckan.

Vissa farliga ofarbara spåriga sträckor felanmäldes omfattande redan förra säsongen.
Detta är vad trafikkontoret menar när deras presskontakt Anders Porelius säger "Vi kommer att göra vårt yttersta"

Sopsaltning är en fantastisk metod, och förarna har engagemang och kompetens i världsklass. Många sträckor är helt perfekta, men om delar av cykelstråket är farliga och oframkomliga är det ändå många cyklande som inte kan utnyttja de perfekta sträckorna. Sannolikt är avtalen skrivna fel, det är inte ens tänkt att hela cykelstråket ska sopsaltas.



Söder om Åkeshov, ej sopsaltat

Söder om Åkeshov, ej sopsaltat

Mellan Åkeshov/Ängbyplan, ej sopsaltat
Uppdatering 160120, ordinarie cykelstråk öppnat men låg framkomlighet.

Kuskgränd/Liljeörnsgränd, inte sopsaltat

Väster Brommaplan, körriktning mot Hässelby ej sopsaltat

Ärendehantering


160111 Svar från trafikroteln
160113 Svar från trafikkontoret i Hässelby tidning, direktpress.
160118 Mail till trafikkontoret press om varför många andra sträckor sopsaltas nära husfasader och bilar.
160120 Åkeshov/Ängbyplan ordinarie cykelsatråk öppnat, men ej sopsaltat.
161224 Ett år senare har trafikkontoret ännu inte svarat varför sopsaltning inte är möjligt på lokalgator.



Uppdateringar


160111 Svar från trafikroteln
Gabrielle Gjerswold Har det varit kallare än minus 8 så ska de ha sopsaltat. Sedan är väl frågan vilken tid de kör förbi. De har som utgångspunkt att vara klara till när de flesta cyklister tar sig till jobbet. På den vägen jag cyklade i morse vid åttatiden så var det sopsaltat på de sträckor som är prioriterade och som ingår i de 15 mil sopsaltarna trafikerar.
Jag undrar om Trafikroteln har läst om det specifika ärendet. I bloggtexten visas att sopsaltning inte alls görs på vissa sträckor. Menar trafikroteln att det prioriterade cykelstråket inte är sammanhängande? Menar trafikroteln att det är helt OK att cykla i spårig puckelpist där det är prioriterat cykelstråk?

Gabrielle Gjerswold Jon Jogensjö ok. Jag uppfattade att du hade en diskussion med Peab om bristen på sopsortering på omdragningen. Cykelstråket ska vara ett stråk. Men bara så jag denna gång inte missuppfattar dig. Omledningen som du har bilder på i din blogg, är det en omledning som leder in på en villagata? Jag såg också något inlägg där det var is på cykelbanan efter sopsaltningen. Enligt de som sopsaltar så beror det oftast på att det funnits eller bildats vatten och att det gör att saltlaken späs ut och lite tappar sin effekt när det fryser på igen. Vad gäller tiden för underhållet så startar de enligt uppgift runt kl 02 på morgonen.
GillaSvaraden 12 januari kl. 17:14


160113 Svar från trafikkontoret i Hässelby tidning, direktpress.
På trafikkontoret är man medveten om problemet men säger att de inte kan göra något åt situationen.
– Cykeljouren kan inte vinterväghålla på lokalgatan eftersom det står bilar parkerade så pass nära och metoden är som en snöslunga, man sopar iväg snön. Då finns risken att bilar och husfasader blir blästrade och skadade, skriver Anders Porelius, presstalesperson på trafikkontoret.

Det blir ett trovärdighetsproblem för trafikkontoret, för det sopsaltas redan på andra sträckor lika nära husfasader och bilar. Ofta kastas inte snö så långt, förarna är skickliga och kan styra detta med stor precision. Tex vid Drottningholmsvägen 11-39 sopsaltas lika nära husfasad och bilar. Andra exempel är Götgatan,
Nioörtsvägen, Midsommarkransen. Nynäsvägen, mellan Sockenvägen och Sofielundsplan. Hägerstensvägen. Det sopsaltas också helt nära bilar och husfasad längs Tranebergsbron. På Västerbron sopsaltas det nära bilar också. Skeppsbron har sopsaltat stråk intill husfasad, och intill bilar som passerar. Vasabron sopsaltas intill bilar som passerar.

Här sopsaltas nära bilar och husfasad, Drottningholmsvägen 11-39
Ungefär samma avstånd till husfasader och bilar Åkeshov/Ängbyplan

Det går också att ploga ända ner till asfalten, vilket också gjorts precis på denna sträcka, men bara 3 meter vid korsningen Egilsvägen. Men då måste plogning ske innan snön packas och fryser. Det vet trafikkontoret, särskilt efter det uppmärksammade haveriet säsongen 2014/2015 där utebliven plogning skapade ett hårt lager spårig is som blev mycket farligt för cyklande.

Plogat ner till asfalten i korsningen Egilsvägen

Nu när snöröjningen redan har havererat vid sträckan Åkeshov/Ängbyplan går det ändå att förbättra genom att skrapa och jämna ut puckelpisten och sanda för ökad friktion.

Fram till att cykelstråket är säkert förbi Åkeshov/Ångbyplan bör också varningsskyltar sättas upp, särskilt vid nytt snöfall syns inte det isiga spåriga underlaget.


160118
Mail till trafikkontoret pressansvarig Anders Porelius med frågan varför sopsaltning kan ske på många andra ställen intill husfasad och bilar, men inte vid Åkeshov/Ängbyplan.

Svar från trafikkontoret "Trafikkontoret är av en annan uppfattning"
Nytt mail med fråga om att vara mer specifik hur trafikkontoret är av en annan uppfattning.


160120
Sträckan Åkeshov/Ängbyplan öppnad, vägarbetet avslutat/pausat. Dock låg framkomlighet, eftersom sopsaltning ej utförts på sträckan, ojämnt och spårigt.



2016-01-10

Snöröjningsrapporter 27/12 till 7/1 hela länet

Snöröjningsrapporter från hela länet, 27/12 fram till till 7/1. Från FB-gruppen Cykla i Stockholm


Söndag 27/12

Lätt snöfall startar på kvällen ca kl 17. Ca 0 grader i luften. Nyfallen snö är fjäderlätt och kan fläktas bort. På söndag morgon var det ca -7 grader.


Ena sidan av Södertäljevägen har sopats ikväll. Verkar lovande inför morgondagen.
Olof Essle Fotot på den sopade sträckan är från västberga kontrollvägen/lerkrogsvägen.
Andra fotot visar den nya GC-bron över korpmossevägen.





Måndag 28/12


Besiktning från Hässelby till City  fortfarande finns brister.

Enköpingsvägen, Hagaparken, Sveavägen. Ibland vanligt plogat, ibland inte alls. Isgata alt. tunt snötäcke. Med dubbdäck och lite magmuskler gick det helt okej.
Abrahamsberg-rålambshovsparken(innan du kör under bron); mestadels väldigt fint
Rålambshovsparken(precis efter bron)
-Tegelbacken;
Katastrof, tror inte ens någon varit ute. Någon som kan säga Vem som ansvarar för den sträckan?
Tegelbacken-Södermalm; fläckvis plogat.



Ylva Lipkin Södermälarstrand i morse. Isigt.


Karl Bergkvist Lindhagensgatan ej röjd. Flera snövallar glömda längs gjörwellsgatan och delvis oröjd.

Joy Zomborszki När jag gick till bussen såg det ut att vara slushigt - på gräns till isigt - vid Londonviadukten.

Karolina Åhlin Magelungsvägen och Älvsjövägen ungefär som Ylvas bild. Sopsaltarstråk. Nu.

Henrik Törnqvist Denna sträcka vart det för mig nu på morgonen och längs de prioriterade stråken så var det sopsaltat. Vissa ställen bättre än andra men helt klart godkänt. Sen vid Enskedevägen, Sockenvägen och Älvkällevägen vart det plogat och sandat.

Olof Essle Sopat längs Södertälje vägen.

Olof Essle Ingen större skillnad på EM. Inget eller för lite salt.

Olof Essle Årstabron också sopad, här verkar entreprenören fått ut mer salt. Dessvärre har snön hunnit packas för mycket och sopvalsen har inte fått bort allt. Något som jag tänkte på igår är att gång trafiken varierar väldigt mycket på de prioriterade stråken.

Jocke von Scheele Det är visserligen extremt mycket bättre när sopsaltaren farit fram än vid traditionell plogning - man ser ju i alla fall asfalten - men det finns vissa vanliga problem. Framförallt att man bara snöröjt en smal remsa, som dubbelriktad cykelbana och fotgängare ska samsas på. Samt att man inte samordnat med körbanans snöröjning, vilket leder till att en massa snökokor plogas upp på cykelbanan.
Anders Englesson Ser ut som på Solnavägen upp mot Karolinska. Allt slafs från vägen samlas på cykelbanan
Jocke von Scheele Min bild ovan är från Solna kyrkväg. Min gissning är att de sopat först efter att blötsnön som föll frusit till, och då inte lyckats få bort allt. Att plogbilen kom efteråt och vräkte upp en massa skit på cykelbanan gjorde ju inte saken bättre.


Mats Jungar Så här såg det ut i Sollentuna. Där hade man sopsaltat, i Stockholm var det nog mest sopat.

Theresia Viska Så såg det också ut i Solna. Det slutade ju snöa vid 23-tiden, men de måste varit ute medan snön föll?!

Jocke von Scheele Redan gjort. Smiley smile
Felanmälde även korsningen Industrivägen/Solnavägen där entreprenören ALLTID, sen flera år, har för vana att a) skita i att ploga övergångsstället för fotgängare, samt b) lägger upp en snövall som blockerar gångbanan och tvingar ut fotgängare i cykelbanan.


Jocke von Scheele Längs Sveavägen norrgående var det halvdant snöröjt i morse. Efter Norrtull, på Annerovägen, var det isigt och i princip ej röjt alls. Snön hårdpackad av bussar. I övrigt vet jag inte.

Theresia Viska Bilvägen var i bäst skick. Alltså det GÅR ju att cykla i Solna, men cykelbanans kvalité skiljer sig å det grövsta var femtionde meter. Bara på Kolonnvägen var det typ tre olika plogningskvaliteter.

Mats Jungar Här ser man var Sollentuna slutar och Solna börjar.

Jan Viitanen Dom hade ju missat en sträcka på södermälarstrand också. Där cykelvägen böjer av lite framför bilparkeringarna nedanför ålderdomshemmet hade dom fortsatt i rak linje bakom dom parkerade bilarna 
Ylva Lipkin Precis så var det! Lite bättre idag dock 





Tisdag 29/12

Clara Attermo Det är riktigt dåligt på många sträckor, man ser att det är sopat men all snö har inte försvunnit och mycket is är kvar, t ex västerbron. För mig går det bra då jag har dubbdäck men tycker synd om gående som har samma förhållanden. Många sträckor har man även struntat att göra någonting alls åt trottoaren medan cykelbana bredvid är lite sopad. Det leder folk med t ex barnvagn att ta cykelbanan.

Ylva Lipkin Liljeholmsbron för en timme sen! Klart bättre idag  Söder Mälarstrand dock fortfarande mestadels isig. Men kanske inte ingår i det prioriterade stråket?!

Jocke von Scheele Även längs Solna kyrkväg var det bättre plogat idag - den farbara delen av cykelbanan var bredare och ungefär hälften av snökokorna var borta. Nu var det enklare att mötas, även om man gärna tog till gångbanan.

Prioriterade cykelvägen från Sjöstan mot Nacka var bra sopsaltad idag.
Men höga snövallar kan hindra cyklister att komma in på cykelvägen om det snöar mycket...
I länken inunder pekar jag på en möjlig lösning...

Är det någon som vet varför plogning/sopsaltning på stadsgården slutar strax innan fotografiska om man kör mot stan? det var samma sak förra året och det blev ett helvete av isiga spår som låg kvar länge. Så trött på den sträckan nu! Dålig skyltning, fotgängare i cykelbanan, ständiga omläggningar, stora vattenansamlingar, sand och grus och f*n vet vad. Usch
God fortsättning

Monica Nilsson Det har alltid varit så att snöröjningen upphör när man når innerstan, i mitt fall går gränsen vid Skanstull. Därefter får snö och is ligga kvar i väntan på töväder.




Onsdag 30/12



Kort pendlingsrapport för de två första dagarna med snö i Stockholm. Jag cyklar Järfälla - Akalla/Kista - Sollentuna - Solna (bredvid e4:an) - City.
Järfälla: Bra, bra plogat, nära marken, och bra mängd grus
Akalla/Kista: Bra, likt Järfälla
Sollentuna: Mycket bra! Sopsaltare och skött på precis rätt sätt
Solna: Vissa sträckor knappt godkänt, vissa sträckor klart underkänt. Förstår inte vad de sysslar med. De har plogat, men extremt ojämnt och aldrig ner till barmark. Verkar använda skopor från stenåldern eller extrem okunskap. Dessutom inget grus eller salt vad jag kunde se. Så de lyckades göra det värre än om de inte skulle plogat alls. När det frös på blev det knöggligt halkinferno
City: Godkänt, men i underkant. Smälte dock ganska fort



Torsdag 31/12


Demi Barbanousse Cykelbanorna är i stort sätt bra röjda, trots det är de flesta oanvändbara för att det ofta ligger snöklumpar och vattenpölar vid varje cykelbane-mynning, dvs varje korsning, så man väljer till slut bilvägen för att hålla någorlunda fart.
Cykelfälten är i stort sätt obrukbara i mer än styrfart, och staden verkar inte ha någon ambition att hålla dem rena alls. Där det finns cykelfält är det bilväg som gäller.


Demi Barbanousse Så här ser det ut vid i princip varje cykelbanemynning. Ingen poäng att röja ett kvarter cykelbana om den ändå inte går att cykla in på....



Lördag 2/1

Lätt snöfall

Jon Jogensjö Januari 2a, lätt snöfall, gammal saltlake smälter tunnt lager nysnö, prioriterat cykelstråk start Hässelby Åkermyntan.



Söndag 3/1


Jeppe D Larsen Fint sopsaltat vid Roslagstull ut mot Univesitetet & in mot city bägge sidor igår kväll.



Måndag 4/1

Har läst mycket negativt om cykelbanorna (speciellt i Solna) så det var med en viss oro jag gav mig iväg till jobbet idag (från Järvastaden). Blev väldigt förvånad över att 90% av min väg ut till Frihamnen var sopsaltad. Vet inte riktigt varför jag har satt på vinterdäck för det är ju som att cykla på sommaren!

Theresia Viska Jag håller med! Enköpingsvägen, Kolonnvägen, kyrkogården, Karolinska, Torsgatan var ett rent nöje!

Jocke von Scheele Solna hade faktiskt mycket bra snöröjt på cykelbanorna idag. Inga snövallar, ren asfalt och tillräckligt med salt för att de enstaka små vattenpölar som fanns inte skulle frysa till is.
Efter lite inledande tveksamheter när kylan kom har de nu hunnit ikapp. Hoppas det håller sig.






Tisdag 5/1


Jon Jogensjö Sopsaltaren in action, pinfärsk observation Åkermyntan Hässelby,160105 bra resultat precis här.

Tobias Olsson Dåligt resultat på sopsalten vid Skärholmen idag: bara i vissa kurvor var det snö- och isfritt. Gissar på för lite salt och att det blivit tillräckligt på de platser där sopsaltaren saktat in. Felanmälan på gång.

Nils Bryntesson Jämfört med stora delar av Huddinge (cyklade masmo-flemingsberg-älvsjö) så bjöd Skärholmen på mycket bra underlag imo. Det vara bara en kort sträcka intill huddingeleden vid Hagsätra som var ok. (Det slutade dock med vägarbete och omledning som gjorde att jag kom ca 2km fel.) Resten var snö och is med tillfälliga gruskorn häråvar. Halkade runt med cykeln flera vändor (men kraschade iaf inte som jag gjorde igår med två barn i lådan, också i Huddinge cykelvägen förbi Flottsbro mot Tullinge varefter jag ringde kommunen och bad dem stänga av vägen pga trafikfarlig). Hej tjohej!



Onsdag 6/1


Jon Jogensjö Slaskhalka 160106. Det lätta duniga snöfallet smälter av saltlaken, testar odubbat idag, och det är riktigt halt ibland, men oftast hyfsat grepp. Ska testa dubbat senare. Hässelby Åkermyntan.

Jon Jogensjö Saltlaken smälter snön fint trots kylan. Ca 11-13 minusgrader. Vattenpölen är isfri. 160106


Torsdag 7/1


Jon Jogensjö Fortfarande ingen sopsaltning 160107 för cykeltrafik i västlig riktning från Brommaplan, trots uppmaning till Trafikroteln att styra Trafikkontoret att här saknas den sopsaltning som utlovades i MP:s pressmeddelande.

Thomas Egrelius Västertorp-Liljeholmen rent och fint klockan 7 i morse. Dock återfruset (-16 grader när jag lämnade hemmet) och bara halva bredden, men jag gissar att andra halvan tas på nästa varv. Tillfartscykelvägar släta och fina med ett lager packad snö. Ingen trängsel på Liljeholmsbron precis, men sopsaltaren hade ännu inte hunnit dit, så gårdagens puder låg kvar. Inga problem iofs, och såg maskinen på andra sidan bron.

Kort sagt, inget att klaga på för söderort för min del idag. Förutom att julskinkan satt sina spår och min första pendlingsdag var ordentligt tung med all extravikt. Och att jag trots allt klätt mig för varmt. Smiley smile


Thomas Egrelius Cykelbanan längs Lindhagensgatan var morgonens bottennapp. Förutom den vanliga smala ojämna asfalten finns nu frusna isknölar som gör det extra guppigt. Upplevde dock personligen ingen risk för att halka omkull på dessa knölar, men kanske kan andra göra det. Låg även frusna 5cm höga "plogvallar" vid in/utfart från cykelbana i några av korsningarna med tvärgatorna längre ner, mellan Essingeleden och Hornsbergs Strand.

Hornsbergs Strand slät och fin med gårdagens puder kvar. Men det verkar som flytten av stolparna har underlättat röjningen på denna sträcka och jag *tror* det sopsaltas på den nu, till skillnad från förra året då det var gatan som gällde hela vintern.



Tobias Olsson Inga stora mängder snö, och rätt bra röjt hela min väg från Alvik till Alby ikväll. Förbättringspotential på broarna över Essingen, och saltet Fruängen-Skärholmen hjälpte inte (snön la sig utan problem).