2015-05-19

Problemet med uppdelat ansvar blir så tydligt

En kort bit av min pendlingssträcka går på den gång- och cykelbana som är placerad längs med Mickelsbergsvägens södra sida som vetter mot Långbro och Älvsjö. Underhållet här har ofta varit under all kritik. Nu förstår jag varför.

Under många år har sträckan framför allt mellan Västerängsvägen (eventuellt redan från Långpannestigen) och Brännkyrka brandstation "glömts bort" Den snöröjs i princip aldrig, men sandas flitigt. För att sedan inte sopas alls under våren. I vintras såg jag en snöröjare köra sakta på sträckan med plogbladet uppfällt, trots flera centimeter nyfallen snö på marken. Medan samma GC-bana längre bort mot Långbro park var ren och fin och nyplogad. Sedan i höstas har jag och andra flitigt felanmält och klagat på denna sträcka.


400 meter som stadsdelsnämnden ansvarar för

400 meter som stadsdelsnämnden ansvarar för



Döm om min förvåning när sanden var upptagen på denna bit redan innan april månads slut i år! Kanske hade något hänt? Kanske hade staden kommit till rätta med underhållet på denna sträcka.

Tyvärr återkom gruset av någon anledning. Trots att banan ligger avskiljd från vägbanan med ett brett område av gräs mellan har stora grushögar av någon anledning lyckats leta sig ned på GC-banan igen och ligger nu där som stora fält med halt rullgrus, och har legat där några veckor nu. Så jag felanmälde ytterligare en gång, för nu har 15 maj passerat, datumet då sandupptagningen ska vara klar även i stadens ytterområden.

Rensopat innan sista april. Nu rullgrus igen.

Och nu får jag faktiskt återkoppling. Älvsjö stadsdelsnämnd ringer upp och vill dubbelkolla vilken sträcka det är jag felanmält. För hon kan inte se det riktigt på det ärende de fått skickat till sig av Trafikkontoret, "det är för dåligt tryck". Vän av ordning undrar då om de inte skickar dessa felanmälningar vidare digitalt? Eller använder de fax fortfarande, år 2015? Tyvärr tänkte jag inte på att fråga om det där och då.

Jodå, sträckan är korrekt uppfattad, och anledningen till att stadsdelsnämnden fått ärendet är att just dessa 400 meter av den mycket längre GC-banan underhålls av dem då den ligger på "parkmark". Resten av banan, både före och efter, underhålls av Trafikkontoret då de ligger i anslutning till väg. "Den biten får de ta hand om."

Nu klarnar det för mig. Och det gör det så tydligt varför det för oss brukare är så otroligt dåligt att dela upp ansvaret på det här sättet. Om jag nu tillåter mig gissa lite, så skall denna sträcka hanteras av inte mindre än tre olika entreprenörer!

  1. Trafikkontorets entreprenör på delen från Västerängsvägen bort mot Långbro park.
  2. Stadsdelsnämndens entreprenör på nämnda 400 meter på "parkmark".
  3. Trafikkontoret igen mellan Vagnvägen och brandstationen.
  4. Cykeljourens entreprenör med start vid rondellen vid brandstationen (prioriterat cykelstråk)

I det här fallet verkar det alltså som att stadsdelsnämndens entreprenör inte riktig uppfyller kraven, eller i alla fall inte brukarnas krav. Vi vet ju inte hur upphandlingen sett ut.

Som daglig cyklist på denna sträcka undrar jag ju om det inte vore bättre för oss som använder infrastrukturen dagligen om staden eller stadsdelen istället kunde leja ut underhållet av dessa 400 meter till samma entreprenör som kör övriga delar av samma gång- och cykelbana? Vore det inte smartare om föraren som kör ända från Vantörsvägen helt enkelt kunde fortsätta dessa 400 meter med plogbladet eller sopborsten nedfälld? Istället för att ytterligare en maskin ska köras ut till platsen för att "dutta" lite. Om inte annat så känns det inte speciellt miljövänligt.

Jag är ganska säker på att liknande saker förekommer på många andra ställen i staden också. Kommentera gärna om du känner igen detta.

Hur gick det med min felanmälan då? Kvinnan på stadsdelsnämnden sade i telefonen att entreprenör skulle skickas ut. Idag, fem dagar senare, låg samma grus kvar fortfarande. Ny felanmälan skickas in. Och ytterligare en för kurvan vid brandstationen eftersom jag nu vet att det är olika entreprenörer...

Uppdaterad: Ytterligare några dagar efter min andra felanmälan var allt grus på hela sträckan, inklusive kurvan vid rondellen, borta. Tack. Synd bara att rullgrus som innebär direkt skaderisk för cyklister är så lågt prioriterat. 

2015-05-18

Trasig g/c-väg i Solna

På min väg till jobbet cyklar jag i Solna bl.a. g/c-vägen på den södra sidan mellan Huvudstaleden och underfarten under pendeltågsspåren. Ända sedan jag började cykla där har beläggningen på den snutten stört mig något enormt. Jag tror inte att det finns någon hel asfalt på hela biten så i måndags i förra veckan tog jag lite kort och skickade in en felanmälan till Solna stad. Jag fick ett ärendenummer: 1505110692 och sedan dess har jag inte hört något.
Det här är bilderna jag skickade in:

Närmast spårunderfarten. Direkt efter/innan kurvan finns denna vattenpöl 2 dagar efter regn, Vad döljer sig under ytan?
Svar: lera och trasig asfalt.
En brunn djupt ner i asfalten, tyvärr en inte alltför ovanlig syn.
Traktorspår i asfalten?
Oj, här var det ett stort hål asfalten där den underliggande kullerstensvägen tittar fram.
Längs med en stor del av vägen går det långa sprickor.
Efter något arbete med gräsmattan tidigare i våras har kantstenar flyttats och tagits bort.
Detta gör  att den lösa jorden lätt rinner ut över vägen vid regn.
Då bildas t.ex. såna här hala sliriga avsnitt. Vattenpölen döljer ett djupt hål som tjongar till rejält i styret och ländryggen om man råkar köra i, speciellt om man är oförberedd. Risken att tappa kontrollen över cykeln är uppenbar.
I Huvudstaleden-änden av vägen finns det här brunnslocket som sticker upp 1-2cm över själva asfalten.

Det här rör sig alltså om en sträcka på ca 200m där man måste köra slalom över hela vägbanan för att ta sig fram. Jag tycker ju självklart att asfalten borde åtgärdas på en gång, men nu får vi se vad Solna stad tycker.

P.s.

När jag cyklade förbi i fredags hade det dykt upp gula markeringar runt de värsta asfalthålen. Idag hade jag tid att stanna och knäppa en bild.

Vem kan det vara som har varit framme med sprayburken?

Jag kan tänka mig tre förklaringar till dessa markeringar-
1. Jag har lyckats påverka Solna stad som på 3 dagar bestämmer sig att åtgärda det värsta och startar arbetet.
2. En medcyklist har inspirerats av andra cyklister som varit ute och märkt ut farliga hinder i cykelbanan och bestämt dig för att göra samma sak.
3. Solna stad hade redan innan jag skickat in min felanmälan bestämt sig för att åtgärda de värsta hålen. Det är väl det mest troliga. Nu får vi se om det faktiskt kommer någon och gör något vid de där markeringarna. Och som sagt, allra bäst vore ju att åtgärda hela sträckan.

//Jeanette

2015-05-14

Farlig vattenslang på prio cykelstråk Västerort

Rakt över det prioriterade cykelstråket vid Råckstarondellen har Cirkus Maximum dragit en stenhård 5cm hög vattenslang. Varken Polis, Cykeljouren, Trafikkontoret eller Stockholm vatten vill ingripa. 


Superlokala Cyklandeombud ringer upp turnéledaren på Cirkus Maximum, som lovar att försöka åtgärda. Det blir då ännu värre.

Läs hela historien här på Cykelpendla Hässelby



5 cm stenhård vattenslang vid Råckstarondellen



På kvällen syns inte den nästan helsvarta plastbalken alls.